• Milka P.

Sauna proti depresii, stresu a úzkostiam


Podľa posledných štatistík trpí depresiou na Slovensku cca 300 000 ľudí, na celom svete je to viac ako 300 miliónov ľudí. Toto číslo, bohužiaľ, neustále rastie, pričom ľudia trpiaci depresiami, úzkosťami či inými duševnými poruchami sa stávajú čoraz častejšie nezamestnanými, prepadajú finančnej neistote, dostávajú sa do zlej sociálnej situácie. V súčasnosti navyše zažívame bezprecedentnú úroveň kolektívnej úzkosti v celej krajine a vo svete, obávame sa o svoje zdravie a zdravie našich blízkych, stretávame sa s povinnou sociálnou izoláciou. O to dôležitejšie je v tomto období starať sa o svoje duševné zdravie a pohodu.

Benefity saunovania na naše fyzické zdravie sú viac-menej všeobecne známe. Pobytom v saune prispievame k detoxikácii tela, pomáhame rozširovať cievy a prekrvovať organizmus. Sauna nám pomáha podporovať imunitný systém či regenerovať svaly. Ale vyhrievanie sa môže byť prínosné aj pre naše duševné zdravie.

Vedecké štúdie dokazujú, že tepelná terapia a hypertermia zvyšujú uvoľňovanie beta endorfínu do nášho mozgu a krvi. Endorfíny vyvolávajú pocit pokoja, šťastia a pohody a ukázalo sa, že sú dôležité pri zmierňovaní symptómov depresie a úzkosti. V jednej zo štúdii po saunovej terapii došlo aj k zníženiu kortizolu, stresového hormónu spojeného s oslabenou imunitnou funkciou a chorobami chronického stresu.

V ďalšej odborníci sledovali ľudí s veľkou depresívnou poruchou, ktorí absolvovali jediné zahrievanie celého tela a sledovali ich 6 týždňov po tepelnej terapii. Dokonca aj po tomto čase pacienti vykazovali malé, ale významné zlepšenie skóre na stupnici Hamilton Depression Rating Scale.

Infračervené sauny stimulujú prietok krvi v celom tele, pretože teplo preniká do vašich mäkkých tkanív a svalov. Aby váš mozog správne fungoval, potrebuje čerstvý prísun okysličenej krvi. Počas saunového dýchania sa zhlboka nadýchnite, aby ste si užili výhody sauny na kogníciu a mozog.

Vedecké štúdie, sledujúce interakciu medzi saunovaním a duševnou pohodou či zdravím, dospeli k záveru, že celotelová hypertermia je sľubná ako bezpečná, rýchlo pôsobiaca, antidepresívna liečba s predĺženým terapeutickým prínosom.

Ak so saunovaním len začínate, vyskúšajte, či vám viac vyhovuje tradičná sauna alebo infrasauna. Počúvajte svoje telo aby ste vedeli, ako dlho vydržíte vnútri a koľko sedení absolvujte. Teplo sauny upokojí vaše telo a vašu myseľ. 20-minútové sedenie každý deň v saune uľahčuje dosiahnutie meditačného stavu tým, že vám dáva čas a priestor na usporiadanie chaotických myšlienok, premýšľanie nad možnými riešeniami problémov a odbúravanie stresu z tela a mysle.



A teraz už len rezervovať si termín v ZEN SPA.


Alebo spraviť radosť originálnym darčekom sebe, alebo niekomu na kom vám záleží.





49 views
ODPORÚČANÉ